Концепт живе лабораторије (Living Lab) представља савремени, интердисциплинарни приступ образовању, истраживању и друштвеној иновацији, који се заснива на активном учешћу корисника, отвореној сарадњи различитих сектора и примени знања у реалним условима. Као модел који превазилази традиционалне оквире формалног образовања, жива лабораторија тежи развоју практичних решења која одговарају на конкретне потребе локалних заједница и подстичу трансформацију друштвеног ткива „изнутра“.
Имајући у виду актуелну друштвену и институционалну кризу у Србији, као и блокаду образовних установа, у оквиру пројекта EURURALITeast, жива лабораторија у Србији успоставља се у хибридном формату, са централним чвором смештеним у простору CHORP-а у Трстенику. Она делује као модел платформe за оснаживање младих, унапређење руралних подручја и јачање капацитета образовних установа кроз интеграцију теоријског знања и практичног рада у заједници.
Посебан акценат стављен је на peer-to-peer приступ и улогу студентских пленума као алтернативних, децентрализованих форми образовног деловања. У тренутним условима пленуми функционишу као хоризонталне мреже знања које подржавају демократско, учесничко и самоорганизовано учење. Учесници нашег програма кроз ове формате формирају локалне групе, размењују искуства и заједнички развијају иницијативе засноване на стварним потребама.
Такав приступ омогућава инклузију младих са различитих факултета и географских подручја, независно од централизације образовних ресурса. Процес учења подстиче осећај припадности, мобилише индивидуалне и колективне ресурсе и развија капацитете за критичко мишљење, самосталност и друштвени ангажман. Жива лабораторија не само да омогућава развој трансферзалних компетенција, већ промовише критичко мишљење, социјалну одговорност и иновативно решавање проблема кроз интердисциплинарни и партиципативни приступ.
Стога, пројекат EURURALITeast Србија развија адаптивни, хибридни модел учења који обезбеђује континуитет образовног процеса, независно од просторних, технолошких или инфраструктурних ограничења. Овај модел укључује онлајн обуке, peer-to-peer сесије, децентрализоване кругове учења и теренске активности у простору CHORP-а.
Онлајн формат није привремено решење, већ дугорочна стратегија заснована на флексибилности, приступачности и колаборативном учењу. Учесници бирају модуле у складу са сопственим капацитетима, без компромитовања квалитета садржаја.
Програм под називом „Изазови у руралној заједници – Заједничка решења“ осмишљен је као седмодневна образовна активност намењена студентима и ученицима који желе да допринесу својој заједници кроз конкретна, иновативна решења за локалне изазове. Фокус је на сарадњи, дигиталним алатима, међувршњачком учењу и активном учешћу у заједници.
Програм започиње уводном онлајн сесијом током које се учесници упознају, формирају тимове по интересовањима и, уз подршку фасилитатора, разматрају теме попут циркуларне економије, дигиталних вештина и одрживе пољопривреде. Сваком тиму се затим додељује задатак – да идентификује и формулише један конкретан проблем из своје локалне средине (нпр. управљање отпадом, дигитална искљученост, ниска активност младих у предузетништву, идр).
У наредним данима, тимови раде асинхроно и самостално, користећи дигиталне алате као што су Google Docs, Miro и Trello. Сваком тиму су доступни видео материјали, шаблони и менторска подршка, при чему се комуникација са фасилитаторима одвија кроз концепт „ротирајућег ментора“ – учесника из сопствених редова који преузима улогу посредника и координатора.
Завршна онлајн радионица организује се као виртуелна размена идеја, у оквиру које тимови представљају своја решења, коментаришу радове других и учествују у модерираној дискусији користећи метод „унутрашњег круга“ (fishbowl). Посебна вредност ове фазе лежи у међусобној евалуацији, разменама искустава и заједничкој рефлексији о процесу.
Последња етапа програма подразумева примену решења у локалној заједници – сваки тим организује кратку активност као пилот иницијативу, чиме се симулира реална примена развијене идеје и отвара простор за непосредан дијалог са заједницом. Након активности, учесници попуњавају упитник који обухвата осврт на научено, идентификоване изазове и могуће наредне кораке.
Читав процес ослања се на подршку унутар тимова, али и међу групама – кроз канале комуникације као што су Telegram и WhatsApp, peer-feedback шаблоне, као и континуирану фасилитацију од стране организатора.
Очекује се да ова активност резултира конкретним микро-пројектима, који одговарају реалним потребама локалних заједница, доприносе развоју капацитета младих за самостално деловање и постављају темеље за настанак нових CHORP чворишта – простора у којима ће млади бити носиоци друштвених и еколошких промена.
Након завршене пројекте активности, полазници
ЗНАЋЕ да:
МОЋИ ЋЕ да:
УМЕЋЕ да:
Активно учешће младих у програму EURURALITeast Living Lab има кључну улогу у подстицању друштвених иновација и развоју руралних заједница. Кроз интердисциплинарне тимове, практичне пројекте и peer-to-peer учење, млади стичу знања, граде компетенције и постају носиоци позитивних промена. Овакви програми не само да унапређују образовни процес у кризним условима, већ и јачају капацитете младих за одговорно, критичко и друштвено ангажовано деловање.