Студијски програм : Хемија |
||||||
Врста и ниво студија: Основне академске студије првог нивоа |
||||||
Назив предмета: Филозофија и историја хемије |
||||||
Наставник: Гутман М. Иван |
||||||
Статус предмета: Изборни |
||||||
Број ЕСПБ: 2 |
||||||
Услов: / |
||||||
Циљ предмета Стицање знања о филозофским аспектима хемијских
наука, као и о историји хемије.
|
||||||
Исход Познавање основних чињеница о филозофским
аспектима хемијских наука и о историји хемије. |
||||||
Садржај предмета Теоријска настава: У оквиру овог предмета изучаваће се следеће: Хемијска знања пре настанка хемије. Настанак хемије у Александрији. Хемија у Сирији. Арапска алхемија. Јатрохемија. Почеци савремене хемије – Boyle. Флогистонска теорија. Откриће гасова. Lavoisier. Davy i Faraday. Berzelius. Avogadro. Квантитативни хемијски закони. Атомска теорија. Електрохемија у 18. и 19. веку. Органска хемија у 18. и 19. веку. Liebig. Kekulé. Структура органских једињења. Откриће периодног система елемената. Мендељејев. Историја хемије у Србији. Сима Лозанић. Нека филозофска питања “старе” хемије. Витализам. Појмам атома у филозофији и науци. Филозофски проблеми у вези струцтуре молекула. Нека филозофска питања “модерне” хемије. Социолошки аспекти хемије и хемијске индустрије. Еколошки аспекти хемије и хемијске индустрије. Информатички аспекти хемије. Практична настава: / |
||||||
Литература 1. И. Гутман, Изабрана
поглавља из историје хемије, ПМФ Крагујевац, Крагујевац, 2005. 2. Д. Грденић, Повијест
кемије, Нови Либер, Загреб, 2001. 3. И. Марић, Философија и
наука, Плато, Београд, 1997. 4. И. Гутман, Филозофски
проблеми савремене хемије, Рад, Београд, 1976. |
||||||
Број часова активне наставе |
Остали часови |
|||||
Предавања: 2 |
Вежбе: /
|
Лабораторијске вежебе: / |
Студијски истраживачки рад: /
|
|||
Методе извођења наставе: Предавање, семинари |
||||||
Оцена
знања (максимални број поена 100) |
||||||
Предиспитне обавезе |
поена
|
Завршни испит |
поена |
|||
семинари |
60 |
Усмени испит |
10 |
|||
присуствовање на настави |
30 |
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|